Vianoce Škuľavého Borisa časť 1.

22.11.2012 18:57

Pomaranč a Snehuliaci

 

Opäť je tu raz čas vianočný. Teda aspoň podľa reklamy tak môžeme usudzovať. Tak ako

väčšina populácie aj Boris miluje Vianoce. Ale či má rovnako rád aj vianočné reklamy, no, to sa mení

každým rokom. Škuľavý Boris nám zaškúlil a zobral si na paškál vianočnú reklamu od Orange z dielne

reklamnej agentúry Wiktor Leo Burnett.

 
 
Ako to už býva, každá vianočná reklama trpí tým istým syndrómom. Môže byť nesmierne
kreatívna a skvelá, ale keď sa v televízii objaví dva mesiace pred Vianocami, ľudia sa sami seba pýtajú,
či sa mobilní operátori nezbláznili. Preto je prijatá s veľkým odporom. Ak však reklama nepatrí medzi
skvosty, je to priam utrpenie. Boris by rád povedal, že toto nie je prípad Orange reklamy, ale bohužiaľ
pravda je iná.
 
O čo ide: ,,Vianoce prichádzajú“ oznamuje nám Orange už starou známou obohratou pesničkou
s mierne upraveným textom, zatiaľ čo dve malé šikovné deti a traja milí snehuliaci napečú medovníky
pre celú rodinu za jedinú noc. Prekvapení rodičia sa ráno len šťastne usmievajú a na záver sa ,,teší
celá rodinka“. Zatiaľ to neznie zle. Ale...
 
Orange ako hlavný motív použil čarovnú formulku ,,Kozi Kuzi Kuzuka“ na oživenie snehuliakov. Prvá
reakcia väčšiny Slovákov bola približne rovnaká. Všetci sa divili, čo to má znamenať a kto niečo také
mohol vymyslieť. Ono hlavným problémov celej Orange kampane je, že použili námet z nie príliš
známeho československého filmu Snehuliaci (stačilo snehuliaka pobrnkať po nose, vyriecť magickú
formulku a on splnil vaše prianie). Veľká chyba.
 
 
Vianočné rozprávky a filmy má každý rád a použiť ich motívy v reklamách môže byť prijateľnou
formou ako znížiť dojem otravnosti kvôli ich častému vysielaniu. Ale vziať motív z filmu, ktorý takmer
nik nepozná (a tým pádom nevie k reklame priradiť pozitívnu emóciu), má za príčinu vyvolanie
divných pocitov u recipientov. Nechápavosť, udivovanie a pocit zvláštnosti, ktorý mal aj Boris, v ľuďoch ešte
viac umocní až príliš známa a obohratá melódia. A z reklamy, ktorá mala priblížiť atmosféru
pokojných Vianoc sa stane otrava, ktorú veľa ľudí radšej prepne.
 
Borisovi je to ľúto, milý Wiktor Leo Burnett a milý Orange. Ale spojenie snehuliakov a pomaranča
tento krát nevyšlo.